Dat er een toenemend tekort aan IT personeel bestaat, weten we inmiddels allemaal. Samen met basketbalclub Heroes Den Bosch zet Createment dit probleem nu om in een uniek, nieuw business concept.

Createment en Heroes slaan de handen ineen om nieuwe medewerkers van bedrijven te vinden, testen én trainen. Allereerst worden de digitale toptalenten geschoold en doen zij alle nodige kennis op om een vliegende start te maken als IT’er of dataspecialist. Tegelijkertijd gaat de technische en medische staf van Heroes Den Bosch de talenten via hun topsportprogramma vaardigheden bijbrengen die onmisbaar zijn in een veeleisende werkomgeving, zoals leren omgaan met druk, het gefocust kunnen werken en natuurlijk het samenwerken in teams.

​Op deze manier wordt in korte tijd een nieuwe pool aan digitaal talent gecreëerd. Bedrijven​ maken deze aanpak onderdeel van hun wervingsstrategie en de basketbalclub wordt gecompenseerd per geworven en getrainde medewerker.

Quote Stefan Wessels2.jpg

Vanwaar deze samenwerking?

Clubeigenaar Bob van Oosterhout en eigenaren van Createment Jos Frederiks en Jeroen van der Made waren er snel over uit dat deze samenwerking grote kansen zou brengen. Jos: “We maken gebruik van elkaars sterke punten. Aan de ene kant het grote bereik en de verbondenheid van mensen en bedrijven aan de club. Aan de andere kant de Createment methodiek voor het vinden en opleiden van digitaal talent.” Bob vult aan: “Deze strategie sluit aan bij onze groeiambities, doordat er een vaste fee per geworven trainee naar de club gaat en we hierdoor niet financieel afhankelijk zijn van een hoofdsponsor.” De heren geven aan hoe uniek dit nieuwe model is. “Hiermee nemen we een vraag uit de markt – het oplossen van het tekort aan IT’ers – en zetten dit in als sponsorstrategie,” aldus Jeroen.

Spelers Heroes.png
Spelers Elijah Wilson en Stefan Wessels van Heroes Den Bosch

De gemeente ‘s-Hertogenbosch profileert zich als dé datastad van Nederland - met o.a. de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) – en omarmt dit initiatief dan ook van harte. Vanaf heden zijn de namen Data City en Createment dan ook te zien op de tenues van de Heroes. Daarnaast zijn ook bedrijven als Essent, Simac, Ctac, The Rent Company en Dimensys al aangesloten bij de samenwerking. Er is gekozen voor een 'dynamisch' model, waarbij ook de komende periode nog nieuwe partijen zullen aansluiten.

Meer weten? Luister naar de nadere toelichting van Bob van Oosterhout en Jos Frederiks bij BNR.

Plaats reactie