Onderzoek naar het Nederlandse bedrijfsleven toont een duidelijk verband tussen de inzet van online marketing en de groeicijfers van bedrijven. Ook wordt duidelijk dat de meeste van deze bedrijven hiervoor in meer of mindere mate gebruik maken van een online marketing bureau. Dat is opvallend, want waarom zouden bedrijven zich voor een belangrijke omzet generator afhankelijk maken van externen? Het antwoord ligt meer dan eens in de beperkte beschikbaarheid van goede online marketing specialisten. In deze blog post leggen we je uit waarom ook jij online marketing kennis in huis zou moeten halen én hoe je dit het beste kunt doen.

Het online marketing speelveld verandert continu en er worden dagelijks nieuwe strategieën, tools en trucs geïntroduceerd. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat hogescholen & universiteiten niet goed in staat zijn om in te spelen op deze veranderingen. Waardoor ze niet de starters kunnen afleveren waar de markt om vraagt. Online marketing bureaus hebben hier de afgelopen jaren slim op ingespeeld door zelf talenten op te leiden om deze vervolgens (tegen een hoog tarief) weg te zetten in de markt. Probleem opgelost, zou je zeggen. Maar niets is minder waar. Bedrijven beginnen steeds meer de waarde in te zien van in-house online marketeers in vaste dienst. En het mooie is: online marketing bureaus juichen deze ontwikkeling vaak alleen maar toe, omdat ze graag snel willen schakelen met de counterpart bij de organisatie waarvoor ze werken. Hieronder vind je 7 redenen waarom jij online marketing specialisten in-house zou moeten halen.

1. Jij weet zelf het beste waar je heen wil

Jij weet zelf natuurlijk het allerbeste waar je organisatie voor staat, waar zij heen wil en hoe jouw klanten het beste geholpen kunnen worden. Een in-house marketingspecialist kun je hier moeiteloos in meenemen. Met als gevolg dat hij of zij dit feilloos kan vertalen naar de marketingactiviteiten die je gaan helpen je doelen te bereiken.

2. Het is vele malen goedkoper

Gemiddeld ligt het tarief van een bureau op €110 per uur. Laat dat eens op je inwerken: 110 euro per uur. Mocht je de volledige toewijding van een medewerker van het bureau hebben, betaal je dus al snel €18.000 per maand! Nou betalen de meeste bedrijven dit soort bedragen niet maandelijks aan hun bureau, maar het toont wel de enorme potentie aan van het full-time in dienst hebben van een (goede) online marketeer.

3. Je haalt het maximale uit de samenwerking met een bureau

De meeste online marketing bureaus hebben het enorm druk en proberen alle klanten goed van dienst te zijn. Als zij snel kunnen schakelen met een counterpart bij jouw organisatie, gaat ze dat veel tijd en energie besparen. Daarnaast is het voor medewerkers van het bureau erg fijn om één vast aanspreekpunt te hebben, die ook nog overal inhoudelijk over mee kan praten. Een in-house marketeer vervangt daarom meestal niet het bureau, maar zorgt er wel voor dat het maximale uit de samenwerking kan worden gehaald, tegen zo laag mogelijke kosten.

4. Meer dan 80% van het werk is uitvoerend en relatief eenvoudig leerbaar

Grofweg bestaat online marketing uit het opzetten van een slimme strategie, zorgen dat deze goed wordt uitgevoerd (project management) én de daadwerkelijke uitvoering van de strategie. Doorgaans gaat er een kleine 20% van de tijd zitten in het opzetten en updaten van een slimme strategie en het uitvoeren van project management. De uitvoering van de strategie neemt de overige 80% van de tijd in beslag. Deze uitvoerende activiteiten bestaan uit het opzetten, monitoren en bijsturen van de campagnes (in tools als Google Ads, Facebook, Instagram & LinkedIn) en het creëren en optimaliseren van content. Ze zijn uitstekend aan te leren, zeker aan de generatie ‘digital natives’ die nu in haar (begin) twintiger jaren zit!

5. Je kunt veel sneller schakelen

Schakelen met een bureau duurt altijd langer dan schakelen met een eigen medewerker. Bureaus werken vaak in agile teams en volgens een bepaalde planning om zaken op te leveren. Logisch natuurlijk, een marketingbureau heeft immers meerdere klanten. Maar, daardoor heb jij als bedrijf nooit de volledige aandacht. Met een in-house marketeer kun je direct schakelen. Jouw hoogste prioriteit is automatisch ook de hoogste prioriteit van jouw online marketeer.

6. Beter anticiperen op actualiteiten

Omdat de lijntjes korter zijn en je dus sneller kunt schakelen, kun je met in-house online marketeers vele malen beter anticiperen op actualiteiten. Denk hierbij aan relevante gebeurtenissen die veel media-aandacht krijgen, ontwikkelingen binnen je eigen organisatie die snel en goed gecommuniceerd moeten worden, of een campagne die toch vandaag nog even snel live moet.

7. Optimale samenwerking met andere afdelingen

Een in-house marketeer werkt veel makkelijker samen met andere afdelingen binnen het bedrijf. Denk hierbij aan het afstemmen van de klantbeleving, de samenwerking tussen marketeers en de customer service afdeling of het aanleveren van leads door marketeers aan salesmedewerkers. Ook hier geldt weer: korte lijntjes betekent snel kunnen schakelen.

Hoe haal je online marketeers uit deze krappe arbeidsmarkt?

Prima, dat zijn veel goede redenen om online marketeers in huis te halen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zo is er op dit moment maar 1 online markeer beschikbaar voor iedere 7 openstaande vacatures. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de kwaliteiten van deze beschikbare persoon.

Zoals gezegd, werken onze hogescholen en universiteiten helaas niet bepaald mee. Het is natuurlijk bizar dat marketing studenten tijdens hun studie anno 2020 nog steeds min of meer dezelfde stof voorgeschoteld krijgen als dat het geval was in 2008. Terwijl de wereld er – zeker op marketing vlak – met alle digitalisering volledig anders uitziet!

Gelukkig is er ook een oplossing. Een oplossing die vraagt om op een andere manier naar recruitment en talentontwikkeling te kijken. Want wat doe je als er geen mensen zijn én de gewenste vaardigheden van online marketeers zó snel veranderen? Juist. Dan ga je ze creëren.

Bij Createment hebben we een methode ontwikkeld om hooggeschoolde toptalenten te vinden én klaar te stomen voor het online marketing vak. Binnen een halfjaar draaien ze volledig mee en komen ze bij jou in vaste dienst. Een methode die werkt, want van alle talenten die het traject starten, krijgt ruim 97% na het traject een contract aangeboden bij de organisatie waar ze het vak geleerd hebben.

Meer weten over onze aanpak of benieuwd wat Createment voor jou kan betekenen? Neem online contact met ons op of bel Pierre op +31 6 24 46 20 26.

Plaats reactie