De digitalisering van onze maatschappij neemt zo langzamerhand serieuze vormen aan. Zo is Nederland inmiddels de 4e digitale economie van Europa en zijn we zelfs koploper als het aankomt op digitale connectiviteit. En met de komst van Machine Learning, Artificial Intelligence (AI) en Internet of Things (IoT) zal het voor organisaties de komende jaren alleen maar belangrijker worden om hun personeel digitaal te blijven ontwikkelen. Maar waar moet je dan aan denken? Over welke digitale vaardigheden moet je personeelsbestand anno 2020 beschikken? Dat en meer beantwoorden we in deze blog post!

Wat zijn digitale vaardigheden?

Laten we bij het begin beginnen. Digitale vaardigheden – ook wel bekend als ‘e-skills’ - zijn vaardigheden die het mogelijk maken om met behulp van technische tools problemen op te lossen. Dit varieert van het begrijpen en kritisch bekijken van digitale content en tools tot het kunnen creëren van nieuwe technologische hulpmiddelen, producten en diensten.

Oké, dat is nog behoorlijk cryptisch. Gelukkig heeft het Brookfield Institute for Innovation + Entrepreneurship een model ontwikkeld om het principe van digitale vaardigheden wat meer te verduidelijken. Ze onderscheiden hierin 3 digitale vaardigheden niveaus: “baseline digital skills”, “workforce digital skills” en “professional digital skills”.

Digital skills.png
De 3 niveau's van digitale vaardigheden

Baseline digital skills zijn vaardigheden die iedereen nodig heeft om te kunnen participeren in een wereld die steeds digitaler wordt. Dit gaat bijvoorbeeld om vaardigheden die nodig zijn om gebruik te kunnen maken van beschikbare technologieën en software, zoals online (betrouwbare) informatie kunnen vinden en met anderen kunnen communiceren.

Workforce digital skills zijn beroepsspecifieke vaardigheden met een digitaal karakter. Het gaat hier om taken als: het kunnen werken met een spreadsheet, snel en blind typen, het invoeren van gegevens in systemen, het kunnen gebruiken van CRM software etc.

Professional digital skills zijn vaardigheden die je nodig hebt voor digitale beroepen. Denk hierbij aan zaken als programmeren, het interpreteren van (big) data en het online positioneren van een merk / organisatie. Deze skills zijn met name nodig voor ‘digitale beroepen’ als:

  • Software ontwikkelaars
  • Machine learning engineers
  • Data analisten
  • Online marketing
  • UX designer

Over welke digitale vaardigheden moet een werknemer anno 2020 beschikken?

Er bestaat veel onduidelijkheid over deze kwestie bij CEOs en IT directeuren in het bedrijfsleven. Zo bleek uit onderzoek van Dell dat 85% van de banen in 2030 nu nog niet eens bestaat (lees hier meer over in deze blog post). Een korte samenvatting van de resultaten van het onderzoek vind je hieronder.

Afbeelding onderzoek.png

Dat er iets moet gebeuren, is duidelijk. Maar op welke digitale vaardigheden moeten de Nederlandse CEO’s en IT directeuren zich focussen? Wij besloten om ze een handje te helpen en de belangrijkste digitale vaardigheden anno 2020 op een rijtje te zetten:

1. Creatief kunnen denken

Dit is misschien wel de belangrijkste digitale vaardigheid, en dat terwijl het niet eens een directe link heeft met een apparaat of software. Een groot deel van de taken van een medewerker is automatiseerbaar, waardoor het juist extra belangrijk is om te kunnen doen wat een machine niet kan: creatief denken.

2. Computational thinking

De mogelijkheden van allerlei digitale tools en technologieën zijn eindeloos. Maar hierbij is het wel belangrijk dat medewerkers deze tools praktisch en creatief in kunnen zetten. Computational thinking, oftewel het (her)formuleren van een probleem zodat het mogelijk is om het met computertechnologie op te lossen, is dan ook een belangrijke digital skill.

3. Data analyse

Big data is big! En in een wereld die steeds maar digitaler wordt, neemt ook de waarde van data toe. Het kunnen begrijpen en inzetten van deze data is cruciaal voor het toekomstige succes van bedrijven. Medewerkers die data kunnen ophalen, analyseren en vertalen in nuttige informatie zijn daarom van essentieel belang. Deze skill zal dan ook voor steeds meer rollen binnen de organisatie terugkomen, denk bijvoorbeeld aan IT personeel, online marketeers, sales medewerkers en recruiters.

4. Advanced Social Selling

De invloed van social media op bedrijven is groot. Het is niet alleen een kanaal om relaties op te bouwen met bijvoorbeeld je klanten, maar wordt ook steeds vaker ingezet door sales teams. De focus verschuift van koud bellen en harde verkoop naar sales op basis van de waarde voor de klant. Een belangrijke voorwaarde voor social selling is vertrouwen. En dat vraagt dan weer om waardevolle content die precies aansluit bij de behoefte van de klant. Gezien het feit dat 80% van de kopers vandaag de dag 5 of meer stukken content tot zich neemt vóórdat hij of zij tot aankoop overgaat, is goede, online content essentieel voor de sales teams van de toekomst.

5. Kennis van mobiele technologie

‘Mobile first’ is uitgangspunt geworden voor veel bedrijven. Een smartphone wordt online tegenwoordig vaker gebruikt dan een desktop (51% tegenover 42%). En met een generatie vol digital natives in aantocht – ook wel bekend als generatie Z – kun je je het als bedrijf niet veroorloven om mobiel achter te blijven. En daarin is het belangrijk om medewerkers de juiste, geavanceerde vaardigheden te leren om bijvoorbeeld mobiele apps te ontwikkelen.

6. UX Design

Om online te kunnen presteren is het belangrijk om te snappen hoe klanten online bewegen, met verschillende devices. En om websites of apps zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Hierbij is het belangrijk dat (design)teams makkelijk kunnen schakelen en meekunnen in deze snel veranderende wereld.

7. Cybersecurity

Medewerkers met enige kennis van cybersecurity zijn van wezenlijk belang. Cybersecurity is vandaag de dag een van de grootste digitale uitdagingen voor organisaties. Ervoor zorgen dat data veilig is - én blijft – is een topprioriteit.

Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als je cybersecurity niet in orde is. Dat werd de afgelopen tijd ook pijnlijk duidelijk voor softwarebedrijf Citrix. Hackers proberen via een beveiligingslek binnen te komen in systemen van de Nederlanse ziekenhuizen en gemeentes. In het ultieme rampscenario liggen honderden grote Nederlandse instellingen tegelijk plat en om dit op te lossen is heel veel mankracht nodig. In het geval van cybersecurity geldt 100% zeker: “Voorkomen is beter dan genezen.”

Meer weten over hoe de Createment methode bijdraagt aan een digitale organisatie? De koffie staat klaar! Neem online contact met ons op of bel Jos op +31 626396346.

Plaats reactie