Nederlandse jongeren (12 tot 25 jaar) zijn uiterst digitaal vaardig en beschikken zelfs over meer dan basisvaardigheden, zo blijkt uit cijfers van het CBS. De jongeren zijn vaardiger geworden in het gebruik van internet, computers en software ten opzichte van 2015 en scoren hoog ten opzichte van jongeren in andere Europese landen.

Goed nieuws, zou je zeggen. Maar tegelijkertijd zien we dat scholen in Nederland niet voldoende inspelen op het verder uitbreiden en ontwikkelen van deze digitale vaardigheden. Op dit moment lukt het de hogescholen en universiteiten niet om de digitale professionals op te leiden die zo hard nodig zijn in het bedrijfsleven. Denk bijvoorbeeld aan data-analisten, programmeurs, software testers of online marketeers met de onmisbare digitale skills voor een succesvolle toekomst. Gelukkig is er een oplossing waarmee je als bedrijf je medewerkers zelf kunt laten ontwikkelen tot digitale professional. In deze blog leggen we uit hoe dat werkt.

Nederlandse jongeren beschikken over meer dan basisvaardigheden op digitaal gebied

Nog even terug naar de cijfers. 72 Procent van de jongeren in Nederland had in 2019 meer dan digitale basisvaardigheden. Ter vergelijking: van de 25-plussers had in dezelfde periode slechts 41 procent meer dan basisvaardigheden. Niet gek dus dat onze jongeren bekend staan als de generatie van digital natives. Digitaal is hun tweede natuur en stilstaan is achteruitgaan.

Digitale jongeren blog.png
Nederlandse jongeren beschikken over meer dan basisvaardigheden op digitaal vlak

Een andere, veelbelovende conclusie die we uit de cijfers kunnen trekken, is dat op het deelgebied ‘software’ ruim 80 procent van de jongeren beschikt over meer dan basisvaardigheden. Dit deelgebied omvat onder andere het schrijven van computerprogramma’s in een programmeertaal. En laat er nu precies aan die vaardigheden een groot tekort zijn in het bedrijfsleven! 

Ook zien we dat er een verschil is tussen de 12- tot 18-jarigen en de 18- tot 25-jarigen. 62 Procent van de jongeren (12 tot 18 jaar) en 79 procent van de jongvolwassenen (18 tot 25 jaar) heeft meer dan basisvaardigheden op digitaal gebied. En juist deze laatste groep is net begonnen aan zijn of haar loopbaan of betreedt over een aantal jaar al de arbeidsmarkt. Een kans voor het bedrijfsleven, dus!

Hoe ontwikkelen digitaal vaardige jongeren zich tot digitale professionals?

Om een volledig beeld te schetsen van de huidige situatie omtrent de digitale vaardigheid van jongeren is het belangrijk om ook stil te staan bij het onderwijs. Daar ligt momenteel namelijk een grote uitdaging: de opleidingen zijn niet in staat om de juiste digitale professionals klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Het gaat mis op een aantal punten:

  • De veranderingen en updates van hedendaagse technologieën gaan razendsnel. Zó snel, dat de hogescholen en universiteiten het niet voor elkaar krijgen om deze veranderingen direct door te voeren in het opleidingsprogramma.
  • Dit zorgt ervoor dat er niet (voldoende) wordt opgeleid voor de digitale skills die op dit moment nodig zijn in het bedrijfsleven. Het programma is simpelweg niet up-to-date met de laatste belangrijke digitale vaardigheden.
  • Daar komt nog eens bij dat uit het gros van de banen van de (nabije) toekomst nu nog niet eens bestaat. Dit houdt in dat mensen nieuwe digitale taken moeten leren uitvoeren, maar ook zelf invulling moeten geven aan een volledig andere baan. Dat vraagt niet alleen om digitale vaardigheden, maar ook om het vermogen nieuwe vaardigheden of rollen binnen de organisatie eigen te maken. Iets waar in de huidige manier van opleiden te weinig aandacht voor is.


Op dit moment krijgen jongeren op hogescholen en universiteiten nog niet (genoeg) de kans om zich te ontwikkelen tot de digitale professional waar het bedrijfsleven om staat te springen. Maar hoe moet het dan wél?

Digitale talenten in-house opleiden tot digitale professionals

Nederlandse jongeren hebben enorme potentie om nieuwe, digitale vaardigheden aan te leren en zich te ontwikkelen tot een professional in een digitale rol. Het liefst natuurlijk met precies die vaardigheden waar er in jouw bedrijf behoefte aan is. Om hier werkelijkheid van te maken, zullen organisaties het heft in eigen handen moeten nemen. 

Want, wat doe je in een krappe arbeidsmarkt, waar geen mensen beschikbaar zijn met de juiste digitale vaardigheden én waarin de gewenste vaardigheden van je personeel zó snel veranderen? Dan ga je ze creëren! En dit is precies de reden dat we 5 jaar geleden Createment zijn begonnen. 

Met onze methode pakken we het net even anders aan. We selecteren mensen op de potentie om snel nieuwe, digitale vaardigheden aan te leren én gaan op zoek naar de perfecte match met de organisatiecultuur. En dan? Dan is het tijd om de digitale talenten de benodigde skills te leren voor de functie waarvoor zij zijn aangenomen. Binnen no-time leggen zij de theoretische basis waarmee ze in de praktijk verder aan de slag kunnen als bijvoorbeeld software developer, business intelligence specialist, online marketeer of in een andere digitale rol.

Het resultaat? Binnen een jaar kan het talent zelfstandig de functie uitvoeren waarvoor hij of zij is aangenomen en opgeleid. Hij of zij is een slimme en wendbare medewerker in een digitale rol, die vanaf het begin voor jouw organisatie kiest en binnen jouw team is opgeleid.

En dit werkt, want ruim 97% van de trainees gaat na afloop van het traject in dienst bij de opdrachtgever!

Benieuwd wat Createment voor jou kan betekenen? Neem contact op met Jeroen via +31 6 46 87 77 98 of jeroen@createment.nl.

Plaats reactie