‘Je bent zo sterk als je zwakste schakel’ en ‘het zijn de spelers die op het veld staan’. Twee bekende uitspraken die in essentie dezelfde boodschap uitdragen: het zijn de mensen die het moeten doen.

In zijn boek Good to Great gaat Jim Collins op zoek naar de onderscheidende factoren van echt succesvolle bedrijven. Wat maakt nu het verschil tussen bedrijven die ‘good’ en bedrijven die ‘great’ zijn? En hoewel bedrijven als Facebook, Amazon en Google natuurlijk allemaal een unieke visie en feilloze processen hebben is er één ingrediënt dat bij al deze ondernemingen aanwezig is: de focus op goede mensen.

Volgens Collins starten deze bedrijven altijd met de ‘wie’-vraag alvorens ze antwoord gaan geven op wat, waar en hoe. Hij maakt hierbij als metafoor gebruik van een bus. Om hier een succesvolle reis mee te maken is het allerbelangrijkste om de juiste mensen aan boord te krijgen. Als je er daarna ook nog voor zorgt dat ze op de juiste plek in de bus zitten - én je de verkeerde mensen uit laat stappen - maakt het niet zoveel uit waar de bestemming uiteindelijk ligt: je komt er altijd op tijd aan!

Toppers aan boord

Het aan boord hebben van de juiste mensen brengt een aantal grote voordelen met zich mee. Zo is bekend dat goede werknemers significant meer (en beter) werk verzetten dan het gemiddelde. Een uitkomst die ook nog eens exponentieel toeneemt op het moment dat je een aantal toppers bij elkaar in een ruimte zet. 

Het grootste pluspunt van een goede bezetting is dat je uiteindelijk veel minder tijd kwijt bent aan het managen en motiveren van je mensen. Toppers worden gekenmerkt door een hoge intrinsieke motivatie en zorgen er ook voor dat ze de mensen om zich heen hierin meenemen. Hierdoor ontstaat er een winnende prestatiecultuur waarbij de lat vanuit de organisatie zelf naar een hoger niveau getild wordt.

Tot slot kun je volgens Collins dit vraagstuk ook nog door een andere bril bekijken. Want met de verkeerde mensen aan boord zal de bus nooit op de plaats van bestemming aankomen. Great vision without great people is irrelevant.

Steeds een beetje beter

Niet alleen Collins gelooft in de kracht van goede mensen. Mark Zuckerberg van Facebook gelooft er heilig in dat je jezelf moet omringen met mensen die beter zijn dan jezelf. Hij neemt dan ook alleen maar mensen aan waarvan hij overtuigd is dat hij ook voor ze zou kunnen werken als de rollen omgekeerd waren.

En Jeff Bezos van Amazon heeft als stelregel dat elke nieuwe medewerker van zijn bedrijf beter moet zijn dan degene die ervoor op die positie zat. Om het bedrijf bij elke aanname een beetje beter te maken moet je bij het grootste postorderbedrijf ter wereld een sollicitatie procedure van maar liefst 10 ronden doorstaan voordat je er aan de slag kunt gaan.

Het vinden van de beste mensen dus. Het klinkt even simpel als eenvoudig. En laat dat nou precies zijn waar Createment goed in is.

Plaats reactie