Op 4 november was het zover, geïnspireerd door de passie en het doorzettingsvermogen van onze trainees maakten Jos en Jeroen hun start aan de New York marathon. Acht maanden geleden stapten zij flink uit hun comfortzone en besloten om het avontuur aan te gaan. Hierop volgden maanden van training. Met de vele trainingsuren in de benen lukte het hen om de marathon uit te lopen. Een topprestatie waarover wij Jos interviewden.

Voorbereiding

Om de eindstreep te kunnen behalen gingen Jos en Jeroen goed voorbereid van start. Jos: “Met behulp van deskundigen is er een speciaal trainingsschema opgesteld voor het lopen van de New York marathon. We trainden ongeveer drie keer per week, waarbij rekening werd gehouden met de heuvels die je in New York beloopt.” Naast het strikte trainingsschema bezochten Jos en Jeroen een sportmasseur, een voedingsspecialist en de fysio. Met een goed trainingsprogramma en de verschillende experts om hen heen zorgden Jos en Jeroen voor een optimale voorbereiding.

medailles.png
Jos en Jeroen vieren hun prestatie

Doelen stellen

Het lopen van de New York marathon is een hele prestatie. Om naar dit doel toe te werken werden door Jos en Jeroen ook tussentijds doelen gesteld. Jos: “Het is belangrijk om tussentijds doelen te stellen, zodat je weet waar je naartoe werkt. Hiermee zorg je ervoor dat het een concreet plan wordt, waarbij je weet waar je zit in je ontwikkeling.” Naast deze tussentijdse doelen, stelde Jos voor zichzelf het ultieme doel om binnen 4 uur te finishen.

Omgaan met tegenslagen

Na vijf weken van training liep Jos een knieblessure op, waarna een knieoperatie volgde. Na zijn herstel pakte hij zijn trainingsschema weer op. Jos stelde voor zichzelf het doel om de marathon binnen 4 uur te lopen, maar door dit streven zette hij een streep. “Wanneer je te maken krijgt met tegenslagen is het belangrijk om realistisch te blijven en je doelen daarop bij te stellen. Mijn doel veranderde naar het gezond uitlopen van de marathon. De tijd liet ik los.”

Vertrouwen in jezelf

Het lopen van de marathon is een hele uitdaging waarbij het hebben van vertrouwen in jezelf van essentieel belang is. “Je gaat een uitdaging aan waarvan je niet weet wat de uitkomst gaat zijn. Je springt in het diepe en dat moet je omarmen. Je houdt vast aan een plan en stelt tussentijds doelen waarbij je telkens je grenzen verlegt. Dit zorgt voor een continu gevoel van spanning en dat is fantastisch. Zo kan je het gewenste resultaat bereiken.”

Plaats reactie