Online succes vraagt tegenwoordig om een flink aantal online marketing activiteiten. Zo moet je website er gelikt uitzien en dient het social media kanaal wekelijks te worden voorzien van relevante en goed uitziende content. Je doelgroep moet uitgebreid in kaart worden gebracht om te weten waar die betaalde (social media) campagne het meeste succes heeft en alles moet worden doorgemeten om je strategie continu bij te kunnen sturen. Om dit allemaal te kunnen doen, heb je als organisatie vaak verschillende mensen nodig. Met uiteenlopende expertises. Die allemaal sterk aan elkaar gerelateerd zijn. 

Om tot optimale resultaten te komen, helpt het enorm als deze mensen, naast hun eigen expertise, tenminste over basiskennis van de overige activiteiten beschikken. Mensen met zo’n profiel worden ook wel t-shaped online marketeers genoemd.

Wat is een T-shaped online marketeer?

De term “t-shaped" werd voor het eerst geïntroduceerd door David Guest als een professional die:

  1. Diepgaande, specialistische kennis heeft over 1 of 2 onderwerpen
  2. Bredere basiskennis en vaardigheden heeft over aanverwante onderwerpen
tshaped2.png
Het profiel van een T-shaped professional

T-shaped professionals bieden tal van voordelen. Zo zal er een betere samenwerking tussen teamleden ontstaan, omdat men elkaar beter begrijpt en - waar nodig - hulp kan aanbieden en meedenken. Het zorgt verder voor een stukje flexibiliteit, omdat men makkelijker elkaars taken kan overnemen in geval van ziekte en/of verlof. En met T-shaped professionals creëer je als werkgever betere professionals, omdat zij zich continu en breed (door)ontwikkelen. 

Als je bovenstaand T-shaped profiel toepast op online marketing, krijg je interessante mogelijkheden. Denk hierbij aan een SEO / Content marketeer met basis kennis van UX design, SEA, social media. Die bovendien alle resultaten kan doormeten in Analytics en op basis hiervan continue de content strategie perfectioneert.

Dit zou er als volgt uit kunnen zien:

T-shaped profiel.png (1)
Voorbeeld van een t-shaped profiel van een online marketeer

De vaardigheden van een t-shaped marketeer

Een succesvolle T-shaped online marketeer bezit een mix van de volgende vaardigheden:

Grafisch ontwerp
Een grafisch ontwerper verzorgt de grafische vormgeving van alle (online) marketing uitingen. Zo moet je denken aan het ontwerpen van (visuals op) de website, banners op social media en flyers, whitepapers, etc. Voorbeelden van tools die een grafisch ontwerpen veel gebruikt zijn Adobe Photoshop, Indesign en Canva.

UX Design
User Experience Design, kortweg UX Design, richt zich op het bieden van de ideale gebruikerservaring. Om dit te bepalen, maakt de UX designer veelal gebruik van (A/B-)testen en het doormeten van de resultaten. Denk aan die ene knop waar je de bezoekers van je webpagina naar wilt leiden (ook wel Call-To-Action of CTA genoemd). Wat is de ideale positie van deze CTA? En werkt het beter als ik die knop groen of juist blauw maak? Het is belangrijk dat een t-shaped online marketeer beschikt over deze growth mindset van een UX designer.

Content Marketing 
De meest strategische online marketing discipline is toch wel content marketing. Hierin worden buyer personas uitgewerkt om uiteindelijk te komen tot de ideale content strategie voor jouw organisatie. Die dus precies aansluit op de behoeften van jouw klanten. Een content marketeer werkt altijd nauw samen met alle andere disciplines en behoudt vaak het overzicht.

SEO
Search Engine Optimization (SEO) kennen we ook wel als zoekmachine marketing. Hoe zorg je ervoor dat zoekmachines als Google en Bing jouw webpagina’s goed oppikken? En dan niet in de betaalde variant (de “ads”), maar organisch en dus zonder ervoor te betalen. Zodat jij op de eerste posities wordt weergegeven op de zoekwoorden waar het jou om draait? Een goede SEO marketeer is Google’s beste vriend.

SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising. SEA marketeers gebruiken de betaalde advertentie opties van zoekmachines als Google en Bing. Voorbeelden zijn Google Ads Search en Google Ads Display, maar ook YouTube Ads.

Social Media
De discipline die de laatste jaren misschien wel het hardste is gegroeid. Als organisatie kom je tegenwoordig niet meer weg zonder een strakke social media strategie, waarmee je actief bent op de kanalen waar jouw klanten zich bevinden. Bekende social media zijn LinkedIn, Facebook, Instgram en Twitter. Maar let op: er liggen kapers op de kust. Zo heeft TikTok al ruim 500 miljoen (veelal jonge) gebruikers. Never a dull moment dus! Een goede social media marketeer zorgt ervoor dat je zowel organisch (dus gratis) als via betaalde advertenties je doelgroep bereikt met knallende content.

Data Analytics
Last but certainly not least: data analytics. Ofwel: het kunnen lezen, interpreteren en gebruiken van data om al jouw activiteiten optimaal en continu te kunnen verbeteren. Hiervoor gebruik je tools als Google Analytics, Google Data Studio maar ook de analytics van social media kanalen, etc. Data analisten zijn een gewild soort marketeers en dat zal de komende jaren alleen maar sterker worden.

Meer weten over hoe de Createment methode bijdraagt aan een digitale organisatie? De koffie staat klaar! Neem online contact met ons op of bel Pierre op +31 6 24 46 20 26.

Plaats reactie