Van “affiniteit met” naar fulltime Solution Engineer

Jurnan kwam iets meer dan één jaar geleden terecht bij een vacature van Createment, nu werkt hij als Solution Engineer op het gebied van Customer Relationship Management bij de Belastingdienst.

Carrière switch

Om je een beetje context te geven, na een studie filosofie was de IT sector, op zijn zachtst gezegd, niet de plek waar ik verwacht had terecht te komen. Maar dingen kunnen raar lopen en soms moet het een beetje meezitten. Zo kan het zijn dat je in de veronderstelling bent dat je solliciteert op een baan in Den Haag, je de volgende dag een technisch assessment aflegt in Eindhoven en een week later droogjes te horen krijgt dat Apeldoorn je nieuwe werkplek wordt. Bij de Belastingdienst.

Iets met IT…

Solliciteren op een baan in de IT sector zonder ervaring, maar gekwalificeerd met het heerlijk onbruikbare principe van ‘affiniteit met’, het was in ieder geval voldoende voor mij om een poging te wagen. De sollicitatieprocedure zelf was al anders dan zoals ik ze ken. Geen lange wachttijden voor reacties (of überhaupt géén reactie), maar wel pittig: Een technisch assessment in Eindhoven, het testen van je algemene leervermogen en het maken van korte video opnames waarbij je jezelf heerlijk ongemakkelijk met verkopen. Createment profileert zich meer meritocratisch dan principieel.

Trainee Solution Engineer

De principiële kant van het solliciteren komt natuurlijk wel in beeld; je zult ergens opgeleid moeten worden. Voor mij was dit bij de Belastingdienst in Apeldoorn in de rol van trainee Solution Engineer. Conceptuele analyse, vertaalslagen maken – iedereen heeft wel een beeld van zijn of haar sterke punten, dit was die van mij. Op basis hiervan heb ik bij de Belastingdienst gekozen voor het Customer Relationship Management Bouwblok, een nieuw bouwblok dat moet gaan zorgen voor een integraal klantbeeld. Iedereen die wel eens contact heeft gehad met de Belastingdienst snapt waarom.

Een kijkje in de keuken…

Mijn rol in de IT is er voornamelijk een die zich afspeelt op functioneel gebied. Het Customer Relationship Management landschap wordt een SAP landschap: De rol van Solution Engineer is er één waarbij klantcontact, business proces analyse en vertaalslagen centraal staan. De manier waarop dit in de praktijk tot uitdrukking komt is niet alleen ontzettend leuk, maar ook een verrijking, want voor het inrichten van een systeem dat het klantbeeld moet verbeteren is het natuurlijk nodig om te weten hoe de gebruikers hun werk doen, en wanneer ze in de werkprocessen welke informatie nodig hebben. Emfatisch en analytisch werk – maar wel lekker op bezoek bij de Douane op locatie, bijvoorbeeld in de haven van Rotterdam of op Schiphol Airport. Een kijkje in de keuken van een ander, als onderdeel van je werk.

EQ9T7428.jpg

Jezelf breed oriënteren

Voor een goed begrip van IT en het IT landschap van de organisatie waar binnen je werkt is het voor jezelf natuurlijk wel veel leuker om breed in te zetten. Een functioneel georiënteerde IT baan past goed bij mij, maar tegelijkertijd ben ik van mening dat multidisciplinaire kennis leren leuker maakt. De Belastingdienst heeft breed in mij geïnvesteerd, onder andere op het gebied van proces analyse, architectuur kennis en SAP, maar tegelijkertijd houdt Createment je in ontwikkel-modus, zolang je zelf maar wil en initiatief toont. Zo heb ik, ondanks mijn niet technische rol, cursussen in ABAP, JAVA en data analyse kunnen doen.

Er is eindeloos veel te leren binnen de IT

Als ik, bijna een jaar na het begin van mijn traineeship, de balans op maak, dan heeft Loazi een punt: a journey of a thousand li, starts beneath one’s feet. Er is ontzettend veel te leren binnen de IT – eindeloos veel te leren. In de praktijk is het niet nodig alle kennis al in huis te hebben, zolang je maar bereid bent om te leren en stappen te maken. Wat dit betreft, vaag als ‘affiniteit met’ mag zijn, de wijze waarop Createment er invulling aan geeft heeft mij een schat aan ervaringen en perspectieven opgeleverd.

Createment doet het anders

Je merkt dat het een jong bedrijf is met veel ervaring in huis uit diverse sectoren variërend van IT tot en met professioneel basketbal. En laten we eerlijk wezen, er zijn weinig zaken belangrijker dan omgevingsfactoren: Als de omgeving goed is, dan gaat ’t met mij ook wel goed. Lipservice kan ik slecht tegen, maar aanspreekpunten en ondersteuning, daar kan ik wat mee. En ook aan semi-wereldverbeteraars als ik wordt gedacht: Ga je met het OV, krijg je fijn een trajectkaart. Netwerken doen we met een stevige pint Guinness in de hand. En als die laatste zin je niet over de streep trekt, what possibly could?

Plaats reactie